Dotace se dělí do několika kategorií. Pravidelně jsou rozdělovány ty pro sportovní kluby a spolky, pro neziskové organizace a zařízení a pro další zájmová sdružení nebo dotace do obnovy historických budov v památkové zóně města.

Nově (cca před 2 lety) zastupitelstvo schválilo dotační programy na podporu oživení náměstí a podnikání v historické zóně města a další z dotací byla též podpora živnostníků postižených koronavirovou pandemií. Zatímco posledně jmenovaná byla jednorázovou záležitostí, podpora živnostníků v historickém jádru města stále trvá.

Vzhledem k této omezující podmínce (provozovna musí být v historické části města) není možnost využít tuto dotaci i jinými subjekty, které poskytují různé služby občanům města, ale bohužel mají svou provozovnu mimo historickou část.

Původní myšlenka podpory podnikání ve spojení s oživením středu města vzhledem k pandemické situaci jaksi vzala za své. To ovšem nebrání jistým subjektům v opakovaných žádostech na různá zařízení a vybavení jedné provozovny.

Vzniká zde velmi nestandardní a nespravedlivá situace, kdy i přes nemožnost naplnění hlavního účelu dotace – oživení náměstí a historického jádra města, se zde dotují a zvýhodňují provozy, které nejsou z pohledu občanů a z pohledu zlepšení služeb ve městě ani zdaleka stěžejní a které navíc nejsou koronavirovou krizí existenčně ohrožené.

Jak jsme již psali zdaleka největší podporu získalo čalounictví, které i přes jakousi jedinečnost tohoto řemesla jako takového a šikovnost provozovatelů, získalo naprosto nestandardně vysoké částky v porovnání s ostatními žadateli. Nutno dodat, že tato služba i v nouzovém stavu může být provozována on-line na rozdíl od pohostinství nebo ubytovacích služeb.

Nemáme nic proti podpoře podnikání ani proti čalounictví, nicméně principiálně je taková podpora z našeho pohledu naprosto netransparentní, nespravedlivá a těžko obhajitelná. To se mimochodem potvrdilo, když jsme požadovali vysvětlení, jakým způsobem Rada města dotace přiděluje, a podle jakých pravidel.

Evidentně všichni žadatelé, kteří dotaci obdrží, splní podmínky dané dotačním programem. Jak ale Rada přisoudí jednomu 20 a druhému 150 tisíc korun? Na toto jsme nedostali srozumitelnou odpověď, krom ujištění, že o tom Rada dlouho a velmi důkladně jedná.

No to je sice hezké, ale součástí předložených návrhů jednotlivých částek pro jednotlivé žadatele není ani slovo o tom, proč a z jakého důvodu Rada jednomu navrhuje téměř vše, o co si zažádal, a druhému jen desetinu.

Současně jsme zjišťovali, zda žadatele někdo zpětně kontaktuje, aby jim vysvětlil důvody nepřidělení celé částky a bohužel ani toho se žadatelé nedočkají.

Opakovaně jsme proto navrhovali zrušení podmínky omezení dotace pouze na historickou část města a zavedení omezení výše dotace nebo počtu žádostí. Ani jeden z těchto návrhů nebyl podpořen.

Samostatnou kapitolou jsou pak dotace například pořadatelům hudebních akcí (Vysmáté léto a Párty ve Františkánu), od kterých se ani při téměř miliónových částkách nepožaduje vyúčtování celé akce, aby bylo zřejmé, zda subjekt vůbec dotaci potřebuje a má na ni nárok. Naprosto netransparentní a nerovný přístup ke komerčním subjektům v porovnání třeba s veřejně prospěšnými sportovními kluby a spolky, které musí své hospodaření do koruny vyčíslit a uvést všechny své roční příjmy a výdaje.

Proto budeme i nadále trvat na narovnání a vysvětlení tohoto nepochopitelně odlišného přístupu ze strany vedení města. Zatím jsme zažádali o podklady k těmto obrovským finančním injekcím soukromým subjektům. Opět se však poskytnutí těchto podkladů komplikuje, což už je jakýsi kolorit v neotevřeném přístupu města.