Otázka spravedlivého rozdělování odměn vyvstala nap podzim 2018 v souvislosti s projednávanými body ZM o odměnách zastupitelů a námi navrhovaných (symbolických) odměnách i nezastupitelům, kteří vykonávají práci v komisích a výborech (stejnou práci jako zastupitelé, a ani těch cca 100 korun za jednání, nehledě na případnou potřebnou přípravu či zpracování podkladů) nedostanou.
Celkem jde asi o 35 osob s průměrným zapojením 1 hodinu měsíčně – tedy při našem návrhu 200,- Kč na hodinu účasti jde celkem o cca 85 tisíc ročně – bagatelní částka ve srovnání s dalšími výdaji na odměny – viz níže).
Bohužel náš návrh na ocenění jejich práce nebyl přijat a zůstalo v platnosti 11 let! staré usnesení rady, že jim může odměnu přidělit předseda komise nebo výboru.
Ikdybychom spoléhali na objektivitu jedné osoby a schopnost jejího zdůvodnění spíše mimořádných ocenění, tak jsou tu stále hodiny pravidelné práce (např. u sociální komise min. 10 hodin za rok) - aktivity, která je bohužel samozřejmě očekávána zdarma (ne všichni mají nárok na refundaci prostřednictvím zaměstnavatele).
A existují komise, kde za posledních 10 let nenavrhla "nejmenovaná" předsedkyně odměnu nikdy, protože zastává postoj - jak veřejně prohlásila na druhém ZM, že to "přece všichni děláme pro město“ (rozuměno ZADARMO - hlásá ta, co ročně inkasuje odměny v součtu za své funkce cca 100 tisíc Kč :()
Toto nepovažujeme za motivační prvek participace a je to dle nás nedůstojný a nespravedlivě nastavený systém.
Kromě toho se v něm projevuje výrazná kumulace funkcí radních, kteří tak za svou "vysokou výkonnost" tedy pobírají další odměny v dozorčích radách městských společností (Kabelová televize, Technické služby, Tepelné hospodářství).
Zároveň působí většinou v manažerských pozicích a v pěti ze sedmi neuvolněných členů rady pracují právě jako ředitelé městských příspěvkových organizací (2. a 5. ZŠ, KZK, SZK) a předseda představenstva městské akciové společnosti (KT).
Rozhodují tedy (v působnosti rady) vzájemně o svých odměnách a v tomto počtu radních, kterých se to týká to považujeme za morální střet zájmů.
Vzhledem k tomu, že nikde nebyly dostupné informace o činnosti dozorčích rad a jejich odměňování a protože jsme chtěli získat komplexní představu, jak tento systém vlastně funguje, vyžádali jsme si přehledy odměny v DR a ředitelů PO za posledních 5 let, abychom viděli i vývoj situace.
Když pomineme peripetie a nevoli, kterou tento naprosto legitimní krok přinesl a dobu, po kterou to trvalo (formou odpovídání na dotazy po týdnech a mnoha vzniklých nepochopení otázek a nedorozumění kdo kde kdy a jak může žádat a odpovídat), tak jsme ve fázi, kdy vidíme přehled odměn a kritéria podle kterých jsou přidělovány.
Bohužel 2 z 5 kritérií nemají jasně uvedené limity či koeficienty výpočtu, tedy to vypadá, že odměny jsou finančně neomezené, jen v případě škol snad včas narazí na "strop" rozpočtové kapitoly odměn pro celou školu.
Znovu jsme tedy žádali o vysvětlení některých konkrétních částek, které výrazně převyšují pomyslný průměr na osobu a čekali...
a dočkali jsme se odpovědi: ANO LIMITY NEJSOU a KONEČNÉ SUMY SI ŘEŠÍ RADA = potvrzení našich podezření, že systém odměn (je jako mnoho věcí v našem městě) pod vlivem pár lidí, kteří rozhodují subjektivně téměř o všem :(.
K zamyšlení je i fakt, že jedním z oněch nelimitovaných kritérií je získávání sponzorských darů a mezi dárci často figurují místní podnikatelé, kteří se zároveň podílí i na zakázkách města, o kterých opět rozhoduje rada města.
Dále jsme zažádali dokonce již 3x o zápisy z dozorčích rad.
Poprvé pana tajemníka – prý „zásah úplně mimo“, podruhé tedy některé předsedy DR – zase „těsně vedle“, takže dotřetice interpelací na ZM .... a 3 měsíce bez odpovědi.
(po 3 měsících některé zrovna byly součástí zápisů z rady, ke kterým mají zastupitelé v tomto volebním období konečně přístup, ikdyž strohost zápisů je informovanosti často na škodu).
Naštěstí jsme se v mezičase s některými rozumnými zainteresovanými účastníky domluvili osobně bez potíží (děkujeme!) a další podklady jsme získali z veřejných zdrojů (které jsou bohužel dostupné vždy až se zpožděním), ale pro hrubou představu o činnosti DR nám to musí stačit.
Bohužel z toho ale opět nevyplývá, že by celý systém byl nastavený spravedlivě.
Za cca 4 setkání ročně členové DR pobírají tisícové částky měsíčně, pravděpodobně i bez ohledu na (ne)účast či porovnání aktivity či zodpovědnosti (např. u předsedů apod.).
Celkem jde o téměř o 500 tisíc ročně!
Ze všeho výše uvedeného je snad zřejmé, že nikdo nechce posuzovat výši odměn jednotlivých osob, natož pak ředitelů ostatních příspěvkvých organizací (jako jsou MŠ a ZŠ), kteří nefigurují nikde ve výše jmenovaných funkcích.
Ale je pochopitelné, že pro ověření správného nastavení systému odměňování „práce v samosprávě“ v Kadani je nezbytný celkový přehled, zvlášť když jsou v něm výrazně exponováni spolustraníci vládnoucí koalice.
V situaci, kdy o všem rozhoduje 9 členů rady a ze 7 neuvolněných členů jsou pouze 2 snad „nezávislí“ na „veřejných“ financích a většina z nich jsou „kolegové“ již desítku let, je kontrola jejich práce i ohodnocení více než opodstatněná a dokonce je zákonnou povinností celého zastupitelstva.