V Kadani je tvář transparentnosti, otevřenosti a participace bohužel dost pokřivená.
Jak jinak je možné, že městská organizace již na třetí výzvu Úřadu na ochranu osobních údajů projednává poskytování základních informací o svém provozu?
Hned na počátku našeho působení v ZM jsme poukazovali na nespravedlivé odměňování v různých funkcích.
Minimálně abychom si udělali představu o kompetencích a náročnosti práce členů dozorčích rad městských firem, kteří pobírají měsíčně několikatisícové odměny, žádali jsme tyto o doložení zápisů jednání jejich dozorčích rad.
- Březen 2019 – v rámci interpelací na ZM jsme požádali o zápisy z DR znovu, protože předchozí ústní i meilové pokusy byly bez odezvy.
Bohužel, ani vypořádání interpelací se v Kadani neeviduje a nedokladuje, a to ani po příslibu starosty, že se věc „jistě“ dořeší.
- Listopad 2019 – podali jsme tedy žádost dle zákona 106 o poskytnutí zápisů z dozorčích rad (DR) předchozích let,
Odpověď TS – 1. zamítnutí poskytnutí informací, protože prý zápisy podléhají obchodnímu tajemství!
- Prosinec 2019 - 1. odvolání u Úřadu na ochranu osobních údajů
- Březen 2020 – nařízení nového projednání žádosti od UOOU
Odpověď TS – 2. zamítnutí žádosti
- Duben 2020 - 2. odvolání a 2. nařízení znovuprojednání žádosti od UOOU
Odpověď TS – 3. zamítnutí žádosti
- Červenec 2020 - 3. odvolání a 3. nařízení dalšího projednání žádosti od UOOU
Říká se do třetice a dost, nicméně v Kadani se zřejmě má co skrývat nebo má město určitou zvrhlou zálibu v boji o informace a přenáší jí na své organizace - viz informační ping-pong s tajemníkem, který jsme už popisovali.
Proč tak urputně brání jedna městská firma zápisy z DR, které nám jiná poskytla na první jen ústní požádání obratem?
Dělá to Kadani opravdu dobré jméno?
V korespondenci Úřad na ochranu osobních údajů opakovaně zmiňuje, že:
„Povinný subjekt (Technické služby Kadaň) se ve svém rozhodnutí neřídil závazným právním posouzením ze strany Úřadu, neboť ani přes jeho výslovný pokyn v rozhodnutí o předchozím odvolání neposoudil, zda jsou u všech jednotlivých informací, obsažených v zápisech z dozorčích rad, kumulativně naplněny znaky obchodního tajemství“?
Musí se zde v dnešní době opravdu připomínat (30 let demokracie je pro některé asi stále málo), že: „Právo na informace vychází již ze samotného zákona o svobodném přístupu k informacím“ a že „titul k obdržení daných informací má v tomto případě žadatel už na základě svého politického práva dle čl. 17 Listiny základních práv a svobod, ne práva člena zastupitelstva dle obecního zřízení“?